Intakespel

Het doel van het intakespel is dat de leerling zijn motivatie en zijn geschiktheid voor de opleiding in een gesprek aan een ander kan duidelijk maken. Hij bereidt zich hierdoor goed voor op een intakegesprek bij zijn vervolgopleiding. De intaker-leerling oefent met het stellen van vragen en het bedenken van doorvraagvragen. De leerling oefent met het antwoorden in volzinnen. Er zijn vragen die gaan over feiten, vragen die gaan over gevoelens en vragen die gaan over het plannen en de toekomst.

Voor een klas van 30 leerlingen heb je drie à vier spellen nodig.

Doorstroomspel

In het laatste jaar vmbo en het eerste jaar mbo gebeurt er veel. In het doorstroomspel (gebaseerd op Ganzenbord) doorloopt de leerling deze twee jaren in spelvorm en krijgt hij onderweg te maken met relevante situaties en vragen. Spelenderwijs ervaart de leerling het verband tussen de loopbaanactiviteiten en leert hij wat belangrijk is bij de overstap naar het mbo.

Het doorstroomspel is onderdeel van de papieren werkmap vmbo bovenbouw (A3 format). Het doorstroomspel kan ook los besteld worden. Deze uitgave heeft een hogere papierkwaliteit en is groter van formaat.