Welke MBO-opleiding past bij jou?
In de bovenbouw krijgen leerlingen steeds een beter beeld van hun kwaliteiten en motieven. Ze leren de verschillende werkvelden beter kennen. Ze vormen een voorkeur voor een aantal vervolopleidingen. Maar welke kwaliteiten heb je nodig voor deze vervolgopleidingen? En sluit dit aan bij de kwaliteiten van de leerling?
Een goede match?
Met behulp van de Profielmap denken leerlingen na over de vaardigheden en competenties die belangrijk zijn in de door hen gekozen vervolgopleiding.
Leerlingen vergelijken deze competenties met hun eigen competenties en gaan daarover in gesprek met verschillende mensen in hun omgeving. Past de opleiding bij de competenties van de leerling? Waar is de leerling al goed in? Aan welke competenties kan nog gewerkt worden?
Een profiel maken
Leerlingen beoordelen eerst hun eigen vaardigheden en competenties. Hierbij kijken ze naar de volgende onderdelen: jezelf presenteren, samenwerken, plannen en organiseren, zelfstandig werken en omgaan met veranderingen.
Leerlingen kunnen hun profiel ook door anderen laten invullen. Bijvoorbeeld een docent, een familielid of stagebegeleider. Dit kan gemakkelijk via een uitnodigingslink.
Zichtbare ontwikkeling
Leerlingen kunnen op verschillende momenten in hun schoolloopbaan hun profiel invullen of laten invullen. Hierdoor wordt de onwikkeling van de leerling zichtbaar.
De Profielmap is een onderdeel van de Talentenmap.
Bestel je de Talentenmap? Dan krijg je de Profielmap er gratis bij!
Nieuwsgierig? Vraag een gratis proefaccount aan.
Combineer de Profielmap met...
Schooleigen werkboeken
Maak je eigen (LOB-)werkboeken met behulp van kant-en-klare en eigen opdrachten.
Loopbaandossier
Verzamel al je loopbaanervaringen op een persoonlijke tijdlijn.
Het Portfolio
Laat zien waar je trots op bent! Binnen school of in je vrije tijd.
Voer gestructureerde
loopbaangesprekken
De Loopbaangesprekswaaier helpt mentoren om gestructureerde loopbaangesprekken te voeren met hun leerlingen. Hierin komen alle vijf loopbaancompetenties aan bod.